mijn laatste weekend! - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Joyce Ellermeijer - WaarBenJij.nu mijn laatste weekend! - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Joyce Ellermeijer - WaarBenJij.nu

mijn laatste weekend!

Blijf op de hoogte en volg Joyce

26 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Malelane

Lieve lezers,

Mijn laatste weekend hier in Zuid-Afrika! Het was een heerlijk weekend, waarin ik mooie dingen heb beleefd. Dus ik kan wel zeggen dat ik mijn periode hier goed heb afgesloten ;-)

Vrijdag had ik samen met Laura en Christine een filmavond voor de kids op amazing grace georganiseerd. Christine, Laura en ik gingen aan het eind van de werkdag gezellig samen uiteten en kozen in de videotheek voor de film Fame! De filmavond was ondanks de chaos, wat natuurlijk logisch is met 43 kids! Erg geslaagd :-) de kleintjes vielen rond de helft van de film langzaam in slaap en verlieten zachtjes de zaal. Er werd veel gelachen om bijvoorbeeld grappige kapsel en oehhhh geroepen bij romantische scènes :p
Na de filmavond zijn Christine en ik samen naar mijn huis gelopen, want ze kon bij mij blijven slapen! Best spannend in het donker samen naar huis, maar voor de zekerheid gewapend met Deo hebben we de weg naar huis goed overleefd. Bij nader inzien was het goed te doen, maar je kan beter voorbereid zijn ;-)

Na een gezellige logeeravond :p, zijn we zaterdagochtend met de minitaxi naar nelspruit gegaan. Een minitaxi is een soort klein busje waarbij je de chauffeurs naar de bestemming vraagt en als het busje vol zit vertrekt hij ;-) dit was een leuke en vooral erg warme ervaring. Aangekomen in nelspruit wilden wij naar de riverside mall alleen konden we niet echt een minitaxi vinden met die bestemming. Uiteindelijk een deal gemaakt met een gewone taxi chauffeur gingen we op weg. Aangekomen noteerde ik nog zijn nummer wat misschien van pas kon komen voor de terugweg. We hebben ons heerlijk vermaakt in de mall en genoten van een overheerlijke cappuccino en lunch ^^ ergens was het even heel lekker om uit het Afrikaanse leventje in malelane te stappen en gewoon westers koffie te drinken en rond te struinen langs de winkels.
Daarna wilden we ook nog naar de botanical gardens van nelspruit. Het enige wat we wisten was dat het op loopafstand was :p dus begonnen we met vragen naar de richting. Natuurlijk liepen we weer op het heetst van de dag buiten, wat nog steeds niet slim was maargoed we hebben de tuinen gevonden! En wat waren die mooi!!!
Voor 1 euro toegang! Hebben we kunnen genieten van het prachtige uitzicht op de watervallen en door het regenwoud gelopen met zijn bloemen en imposante bomen. Ondanks dat de bewaker ons verzekerde dat het niet te doen was om het hele park door te lopen hebben wij toch een heel rondje gelopen :p wij lopen dan ook wel iets sneller dan het Afrikaanse tempo en hebben ook niet bij elk boompje stil gestaan. Vooral het rustgevende geluid van de waterval op de terugweg imponeerde mij :-) heerlijk!
Toen stond ons een volgend avontuur te wachten! Hoe gaan we terug?! :p Christine moest terug naar haar gastgezin net buiten nelspruit en ik moest terug naar malelane. Maar als eerste moesten we beide terug zien te komen bij het busstation van nelspruit.. Na getwijfeld te hebben en nagevraagd bij de bewaker waagde we ons naar de autoweg waar we heel stoer en echt op zn Afrikaans een minitaxi hebben aangehouden! En daarna hebben we allebei de goede minitaxi gevonden die ons terug kon brengen. De Afrikaanse chauffeurs zijn heel behulpzaam en wilden ons maar al te graag helpen met de goede aan te wijzen :-). Ook deze rit naar huis was weer een mooie ervaring! In een kartonnen doos met gaten aan de zijkant waar breekbaar op stond bleek een puppy te zitten!! Ook zat het busje weer propvol en moesten we op het laatste moment opeens van busje veranderen. Maar uiteindelijk ben ik weer veilig aangekomen in Malelane! :-)

En vanochtend ben ik met mijn gastgezin mee naar de kerk geweest! Ik had een tijdje geleden gevraagd of het mogelijk was dat ik een keertje meeging naar de kerk. Ik wist namelijk niet of dit oke was, maar dit was geen probleem. Ze vonden mijn interesse volgens mij juist wel leuk. Vorige week was het niet mogelijk, omdat er een speciale dienst was met alle kerken. Maar vandaag kon ik mee! En bijzonder dat was het zeker! Ik heb in totaal zon 4,5 uur in de kerk gezeten!! We vertrokken rond half 10 en kwamen weer thuis om drie uur! :O ondanks alle indrukken was dit toch wel een erg lange zit. De dienst bestond uit verschillende onderdelen, maar helaas kon ik het grootste gedeelte niet volgen ivm de taal. Mijn gastvader benoemde aan het begin mijn komst in zijn "preek" en dat vond ik heel bijzonder. Hierdoor kwamen er allerlei mensen naar mij toe die mij verwelkomde en een vrouw vertaalde zijn preken. Toen langzamerhand iedereen binnen was nam het koor plaats en werd er volop gezongen. Ik vond dit het leukste gedeelte ondanks dat ik er niks van verstond ;-) alles beter dan een preek van bijna een uur in het siswati :$ mijn "zusje" was ondertussen op mijn schoot in slaap gevallen. Een ander meisje in de rij voor me vroeg of ik hun babysitter was en of ik voor altijd bij hen bleef wonen. Ook dit deed veel met mij, want blijkbaar is dat best gewoon dan.. Met mijn "zusje" op de arm sloot ik uiteindelijk mee proberen te zingen en bewegen op de muziek deze lange zit af. Buiten was ik natuurlijk ook weer hoogtepunt van de dag voor iedereen en iedereen kwam mij begroeten en het beste wensen. Ook de kids keken nieuwsgierig naar me ;-). Toen mijn gastvader eindelijk uitgepraat was met iedereen en ik mijn maag toch behoorlijk voelde knorren :p gingen we weer op weg. Onderweg nog even gestopt om te pinnen en tanken, waar ik door twee verschillende jongemannen aangesproken werd en de ene wilde mijn echtgenoot worden haha. Ja de mannen hier willen over duidelijk een blanke vrouw xD.
En nu zit ik weer thuis op m'n bedje al deze bijzondere ervaringen op te schrijven en ben ik dankbaar voor alles wat ik hier mee heb mogen maken!

Heel veel liefs,
Joyce

  • 29 Augustus 2012 - 14:17

    Shunesca:

    Lieve Joyce,

    Wat fijn dat je dit alles met een superweekend af hebt kunnen sluiten!

    Hmm een filmavond met 43 kids probeer me dat voor te stellen hahaha lijkt me een gezellige chaos:) Hahaha je tripje naar Nelspruit lijkt me ook een echte belevenis ;) Ben benieuwd naar foto's van de gardens klinkt prachtig!!

    Wat Geweldig dat je mee bent geweest naar de kerk!! Buiten de lange zit lijkt het me een hele ervaring! Maar tof dat je ook mee hebt gedaan hahaha

    Over 2 dagen ben je alweer terug, zou je nog wat langer daar willen laten blijven om de kindjes te helpen, en om weg te blijven dromen bij je blogs ^,^

    Maar het is ook geweldig dat je na al je inzet en je doorzettingsvermogen weer in de armen van je familie en vrienden gesloten mag worden. Je zal ze vast gemist hebben en hun jou zeer zeker ook. Joyce ik kan het niet vaak genoeg zeggen, I AM PROUD OF YOU!!! Dat kan je zeer zeker ook op jezelf zijn!!

    Genietse nog even, Succes met afscheid nemen, en een hele goede vlucht terug naar ons kikkerlandje ^_^

    Liefs Shunesca

  • 03 September 2012 - 10:47

    Joyce Ellermeijer:

    Lieve Shunesca,

    Het was inderdaad een heerlijk laatste weekend ^^
    Ondertussen al een foto van de gardens toegevoegd, was echt prachtig! Heb echt teveel foto's :P

    Ik zit nu thuis achter de computer.. Heel raar. Ik had graag langer willen blijven. Aan de ene kant was ik er klaar voor om terug te gaan, maar aan de andere kant ook niet. Het Nederlandse leventje is zoo anders!

    Bedankt voor je lieve reacties! Je toverde altijd weer een glimlach op mn gezicht als ik zag dat je had gereageerd :-).

    Liefs, Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 10 Feb. 2012
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 22970

Voorgaande reizen:

03 Juli 2012 - 01 September 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: