drukdrukdruk - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Joyce Ellermeijer - WaarBenJij.nu drukdrukdruk - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Joyce Ellermeijer - WaarBenJij.nu

drukdrukdruk

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

21 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Malelane

Lieve lezers,

Er is alweer een werkweek voorbij! Het is raar, maar de tijd gaat snel.. Weer veel beleefd deze week. Zo had ik al geschreven over het bezoek aan de kliniek met een meisje van het centrum. En heb ik drinkbekers gekocht voor de kids! Ik heb foto's, want.. gister hadden Nina en ik een feestje georganiseerd voor de kids. Dat was een groot succes :D Natuurlijk zorgde dit voor de nodige drukte en geschreeuw, maar de kids zoo blij maken was fantastisch. 's Middags gingen we erop uit met twee kids voor het kopen van de snacks en drinken. Met een van de grotere jongens hadden we afgesproken dat hij de muziek zou verzorgen. De twee kids vonden het heel leuk om met ons eropuit te gaan en te helpen bij het kiezen ;-) Nadat we hadden betaald stonden we nog voor een grote verrassing. We wilde het karretje mee, want konden nooit 18 flessen frisdrank en drie mega zakken snacks lopend meenemen naar het centrum. Toen zeiden ze dat dat niet hoefde, want dat we vervoer zouden krijgen :P Wij helemaal verbaasd, en natuurlijk ging het niet in 1x goed. Toen de auto met laadbak was gearriveerd en we de boodschappen en kids erin hadden getild gingen we op weg. Nog steeds bijzonder en leuk om in de laadbak te worden vervoerd. Wij vonden het een stuk spannender dan de kids xD.
Mijn bekers kwamen nu erg goed van pas! We lieten de kinderen in een rij staan en een voor een konden ze een glaasje drinken met snack halen. Wow, wat een geschreeuw leverde dit op. Maar best logisch het zijn gewoon kids en ze krijgen nooit frisdrank. Ze vonden het super! Daarna nog lekker gedanst en een tweede ronde drankjes. De jongens waren heel behulpzaam en hielpen ons de tafel weer in de keuken te zetten en een jongen wilde mij helpen met de afwas. Want de bekers moesten natuurlijk wel weer schoon in de kast. Het feestje liep ten einde en de bijbelles begon.. Toen we terug naar huis liepen had ik een voldoen gevoel, want ook al heb ik mijn geld nu niet aan iets materialistisch uitgegeven. Dit zullen de kids (en ik) niet zo snel vergeten.
Verder ben ik deze week met de kids naar de plaatselijke bibliotheek geweest. Ook dit is een uitje wat ze erg leuk vinden. Een andere vrijwilligster heeft afspraken gemaakt met de bieb en de vrouw van de bibliotheek heet ons altijd warm welkom. In de bieb heb ik ook wat research gedaan voor de lessen, want ik ben gestart met lesgeven. Zo heb ik deze week al engelse les en gymnastiek gegeven. Voor volgende week heb ik een biologie les over het menselijk lichaam op de planning staan. Dit lesprogramma hebben we opgesteld voor de kids die niet naar school kunnen, omdat ze de engelse taal bijvoorbeeld nog niet goed genoeg beheersen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar hoe mijn biologieles zal verlopen :P De kids hebben er in ieder geval veel plezier in en willen heel graag leren. De moeilijkheidsgraad ligt hem erin dat de kids allemaal op een ander niveau zitten :S

Nu is het lekker weekend ^^ Even geshopt en nu in het internetcafe. Morgen willen we misschien naar de bios in Nelspruit, gewoon even doen alsof we niet aan de andere kant van de wereld zitten, haha.
Voor vanmiddag zijn we door de jongens uitgenodigd voor een openluchtfeest. Ze wilden zo graag dat we ook kwamen :P Zal in ieder geval een bijzondere ervaring worden, dus waarom ook niet!

Zie uit naar jullie reacties!
Liefs, Joyce

  • 23 Juli 2012 - 19:16

    Ilonka Schuurman:

    Hoi Joyce. Wat hebben jullie het weer leuk gehad. En helemaal het feestje dat is zo leuk voor de kinderen. Gezellig hoor. De kinderern kunnen zo niet meer zonder je. En de lessen die je nu gaat geven zal wel heel anders zijn dan in Nederland. In Nederland gaan de meeste kinderen al naar een kinderdag verblij als ze 4 jaar zijn, en dan beginnen ze al met alles te leren. Daar zijn de kinderen al wat ouder en moeten dan beginnen met het leren van lezen en rekenen enz. Nou wel spannend hoor.

    Heb je de doos met kleding al gekregen? Het zou 8 tot 10 dagen duren. Dus deze week moet je het zeker krijgen.

    In Nederland is het nu ook eindelijk zomer. Vandaag was het 27 graden. heerlijk warm ook. maar ik ben bang dat het maar tot vrijdag is. Dan gaat het weer regenen :-(

    Leuk die foto's wat je heb gemaakt. De kinderen zijn gewoon blij.

    Nou ik kijk uit naar je volgende verhaal. Veel plezier met les geven,
    Groetjes Ilonka XXX

  • 24 Juli 2012 - 14:45

    Joyce Ellermeijer:

    @ Ilonka:
    Het feestje was inderdaad erg leuk! Enne ik wil ook nog helemaal niet denken dat ik de kinderen straks moet achterlaten.. Maar ik ben hier dan ook nog wel even.
    De lessen zijn inderdaad heel anders. De meeste kinderen gaan ook hier al vanaf jongs af aan naar school, maar ze moeten daarvoor wel een taal beheersen. Op het centrum is dat het probleem waarom sommige kids niet naar school kunnen. Vandaag heb ik engels en biologie gegeven. Het was lastig, maar ik heb er wat van gemaakt. Het is vooral erg lastig dat het groepje van ongeveer 8 kinderen alle acht op een ander niveau zitten. Maar ook hier vind ik hopelijk wat op.

    De dood met kleding heb ik nog niet gekregen. Ik heb mijn telefoon nu altijd bij mij, dus ben continue bereikbaar voor de courier. Zodra ik hem heb, zal ik het je laten weten!

    Fijn dat het in Nederland nu ook eindelijk lekker weer is :-) Ik hoop voor jullie dat het langer dan tot vrijdag duurt!

    Vanmiddag post ik weer nieuwe foto's bij mn weblog, want dat wilde nu niet lukken op de computer. Ik heb ook wat foto's van de omgeving hier gemaakt, zodat iedereen een indruk heeft waar ik nou eigenlijk ben xD

    liefs Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 10 Feb. 2012
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 22979

Voorgaande reizen:

03 Juli 2012 - 01 September 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: